|copyrightreserved | owner:FARAHATIQAHAHMADFOZEE | www.farahatiqah.blogspot.com |

Friday, April 18, 2014

Luahan hati pendosa.


Bismillah.

Pernah dengar orang bicara soal kematian?

.
..
...
....

Pernah dengar pula orang bicara yang kematian itu hampir?

.
..
...
....

Allah. sukar nak teruskan.


Dengan kekuatan yang diberikan melalui penulisan ini.
Izinkanku mengutarakan beberapa perkara.

Pertamanya,
kupinta agar dimaafkan segala kesilapanku.
Segala janji yang dibuat dengan kalian semasa zaman gelapku mohon dipadamkan.
Mohon dimaafkan.

Tak tertanggung rasanya.
Maafkan aku juga kerana dulunya ku biarkan saja kalian mengikut langkahku.
ah, maafkan aku.
berat rasanya.

Aku bimbang.
sangat khuatir.

lama aku duduk diam di kerusi.

lalu, dalam benak hati ini,
ah ditanya pelbagai soalan.

hati bertanya,
"Esok bila dah depan Allah swt, nak bagi hujah apa ni?"
"Redhakah Dia dengan aku?"
"Cukupkah aku bantu ummah?"
"Cukupkan sumbangan aku?"
"apa Dia terima taubat aku?"
"Apa Dia berpaling dari aku?"

aku diam.
ah.
Benar. Persediaanku belum rapi lagi meski hati ini meronta ingin bertemuNya.

setiap perkara yang aku lakukan,
setiap benda yang terlintas,
ah mana mungkin boleh lari dari pandanganNYA.

mana mungkin!
Tidak boleh sama sekali!

setiap detik ku fikirkan soal diri ini.
ibadahku bagaimana,
bekalan sudah cukup atau tidak.
semua soalan ini bermain di mindaku.
hari hari. sungguh ku katakan.
berat.

sungguh.
maafkan dosa dosaku dengan kalian.
maafkan aku juga kerana sedikit sebanyak menconteng arang pada iman kalian.
ah maafkan aku.

aku bersyukur masih dipilih oleh Dia untuk terus sujud menyembahNYA.

sungguh aku bersyukur.
kerana ketenangan itu hanya ada dengan Dia.

Allah.
peluklah hati ini seerat-eratnya.


Keduanya,
maafkan aku.

masih belum terdaya untuk memberikan nasihat disaat hati kalian inginkan kebenaran!
Maafkan aku sahabat.
sungguh.

tapi, sungguh aku katakan "Jangan pernah berputus asa dengan rahmatNYA".
Percayalah padaNYA.
kembalilah pada Allah swt.
Kembalilah.
kembalilah pada Al-Quran.
kembalilah pada RasulNYA.
kembalilah pada fitrahmu yang asal.

Ah. jujur kukatakan,
jauh di sudut hati ini,
ingin saja aku jerit kepadamu hari hari. "kembalilah."
tapi.
bila mana dibicarakan;
jawapan yang diberikan tetap sama.
"Relax la, jauh lagi ni. muda lagi."
"Alah farah, watlek sudah. tak payah la nak over sangat."
"eh Farah. buruk baju tu. tau la dah berubah pun tapi berfashion la sikit."
"Eh relax la iqah. kita bukannya buka aurat pun kan."

ah. jawapan kalian.
aku pinta.
betulkan.
bukan kerna aku baik.
tapi jawapan itu pernah aku gunakan suatu ketika dahulu.
dan sungguh. aku malu sebenarnya dengan Dia.
betapa Dia sudah berikan banyak hint tapi aku buat tak tahu ja --'

malu serious.
kerna itu bila mana melihat kalian seperti aku yang dulu,
aku jadi malu dengan diri sendiri.
tidak bergerak untuk menjalankan amanah yang diberikan Dia.

ah. maafkan aku.

sungguh.
kita ini harus saling ingat mengingati.
kerna dengan itu baru ummah membangun.

ketiganya,
aku hanya ingin redhaNYA.
dan aku juga ingin kalian raih sekali.
sama sama raih.

kerna menuju ke syurga kelak,
kita akan masuknya secara segerombolan.
berkumpulan kumpulan.

jadinya, jom la sekali!

aku pinta.
terimalah hidayah dariNYA.

rasai dahulu perasaan yang diberikan ini.

serious.
I cant put them in words or in ayat.
you have to feel it.

use your heart,sayang.

serious. serious.
tak main main.

Sekiranya tunggu saja diam tak buat apa terus mcm mna?
takkan selamanya nak duduk dalam linkungan tu?

percayalah.
bila mana Dia di dalam hati, yang lain akan kembali kepada tempat yang asal.
jaminan itu aku mampu jamin.

percayalah.

lots of love,
Farah.




1 comment:

  1. salam farah :)
    awak ade dpt ke interview usm for degree?
    i guess awak ade mintak tesol usm? ke tak apply?

    ReplyDelete